Gratis elektronische bibliotheek

Evangelie als cultuur - Chr. Fahner

PRIJS: GRATIS
FORMAAT: PDF EPUB MOBI
DATUM VAN PUBLICATIE: none
BESTANDSGROOTTE: 3,14
ISBN: 9789024221820
TAAL: NEDERLANDS
AUTEUR: Chr. Fahner

Chr. Fahner boeken Evangelie als cultuur epub zijn voor u beschikbaar na registratie op onze website

Omschrijving:

none

...einse oorsprong: toen in het jaar 70 honderdduizend mensen werden vermoord in de Joodse Oorlog heette dat in kringen van de keizer goed nieuws, dus 'evangelie' ... Vriendschap - een relatie met een moslim? | Evangelie ... ... . Als reactie op dit 'evangelie van vernietiging' schreef Marcus in Rome zijn tegen-Evangelie, om de triomf van de sterkste aan te klagen en nieuwe hoop te bieden aan wat nog over was van zijn ... Het Evangelie kan in alle talen worden vertaald, gehoord en binnen alle culturen gestalte krijgen. Het Evangelie sluit niemand uit. We mogen en kunnen volgelingen van Jezus zijn als mensen van nu en van hier. Daarvoor mogen we dankbaar zijn. Eerst luistere ... Hart van het evangelie klopt op ritme van cultuur | Trouw ... . Het Evangelie sluit niemand uit. We mogen en kunnen volgelingen van Jezus zijn als mensen van nu en van hier. Daarvoor mogen we dankbaar zijn. Eerst luisteren. Daarmee is het Evangelie ook het Evangelie zoals wij dat verstaan. Wij kennen ten dele. De cultuur waarin Noach, Abraham en Paulus leefden bood "van nature" net zo min een toegangspoort voor het Evangelie als onze cultuur. Het is Bijbels te belijden dat genade altijd van de ... Het evangelie dat zich uitdrukt als verheldering van de wereld. Cryptisch, maar suggestief stelde de Engelse theoloog en dominicaan Cornelius Ernst (1924-1977) al in de jaren zeventig van de vorige eeuw dat theologie een ontmoeting is van de kerk en de wereld, waarin de betekenis van het evangelie zich uitdrukt als een verheldering van de wereld. Misschien denk je wel: Als Jezus nou van mij vraagt om niet te discrimineren, om je naaste lief te hebben als je zelf. Als Hijzelf een praatje maakte met een Samaritaanse vrouw, hoe zit dat dan? Hoe ver kan ik dan gaan? Als je vriendschap sluit, kun je toch ook… Pasen gaat niet over wat er met Jezus' lichaam gebeurde. Het wordt pas evangelie als je de opstanding verbindt met je eigen leven. 'Pasen is een onvoltooide revolutie', zegt Tomáš Halík. Het Evangelie legt een verbinding met de cultuur, maar gaat tegelijk de confrontatie aan. Te weinig of te veel contextualisatie maakt verkondiging vruchteloos! Als in een preek de Bijbelse waarheid wordt gecontextualiseerd, wordt die waarheid in verband gebracht met het dagelijkse leven, met de hoop, verhalen, angsten en zonden van de mensen. Evangelie komt van het Griekse woord euangelion (τό εὐαγγέλιον), dat 'beloning voor de bode van goed nieuws (geluksbode)', 'goede boodschap' en '(christelijke) heilboodschap' betekent. De term evangelie wordt vooral gebruikt in het christendom, het eerst in de Brieven van Paulus en later in de eerste regel van het oudste evangelie, dat van Marcus (jaar 66 - 73). cultuur weerspreekt. 10 Het lijkt erop dat radicaal verschillende interpreten van 1 Kor elkaar vanuit tegengestelde perspectieven be-vestigen in het beeld dat men heeft van het christendom en dat alleen de waardering van dat beeld verschilt. Leest men de commentaren ...